povratak

Goran Kraljević- Telekomi moraju imati ravnopravnu utakmicu s Viberom, Facebookom...

Goran Kraljević je od listopada 2015. godine na poziciji člana Uprave i izvršnog direktora za pokretnu mrežu. Ističe kako HT Eronet kreće snažno s modernizacijom infrastrukture i usluga. Za prepoznatljivu kvalitetu dobili su i posebno priznanje.

Prema istraživanju QUDAL - QUality meDAL General, HT Eronet je mobilni operater broj 1 u kvaliteti na području BiH. Što to znači?

- Iznimno nam je drago što korisnici prepoznaju naše aktivnosti u predviđanju, razumijevanju i zadovoljenju njihovih komunikacijskih potreba. Naš cilj je stalno podizanje kvalitete korisničkog iskustva kako bi korisnici dobili najbolju vrijednost za svoj novac.

 

Prihodi od klasičnih telekom usluga posljednjih su godina u padu. Navedeni trendovi su vidljivi i u poslovnim rezultatima HT Eroneta. Kako se boriti protiv toga?

- Teoretski je rješenje jednostavno izreći - potrebno je drastično proširiti portfelj proizvoda i usluga kako bi se osigurali dodatni izvori prihoda koji će kompenzirati smanjeno korištenje “tradicionalnih” telekom usluga (govorne usluge, SMS itd.). U tehničkom smislu to podrazumijeva transformaciju unutar dva tehnološka područja. Potrebno je s jedne strane izvršiti transformaciju i modernizaciju mreže, tj. izvršiti unapređenje infrastrukturnih sposobnosti kako bi HT Eronet bio konkurentniji i kako bi se omogućilo agilno uvođenje novih proizvoda i usluga, a s druge strane potrebno je izvršiti snažniji iskorak u smislu digitalne transformacije telekoma.

 

Što sve podrazumijeva navedena digitalna transformacija telekoma?

- Moramo se prilagoditi činjenici da Y i Z generacija počinje diktirati trendove i potrebe tržišta, a to su generacije odrasle s digitalnim tehnologijama, s internetom i mobilnim komunikacijama, koje su stalno umrežene i socijalno povezane. Koliko je duboko svijet zakoračio u digitalno doba možemo, primjerice, ilustrirati kroz broj IoT (Internet of Things) uređaja spojenih na internet koji eksponencijalno raste i uskoro će višestruko premašiti broj ljudi spojenih na internet i broj ljudi općenito. Svi ti uređaji generiraju i ogromne količine podataka. Ogromne količine podataka generiraju i društvene mreže. Facebook dnevno generira više od 600 terabajta podataka i pohranjuje više od 30 milijardi dijeljenih informacija mjesečno itd. Svi ti podaci kriju veliku potencijalnu vrijednost koju treba istražiti i otkriti tehnologijama tipa Data Mining, Big Data itd.

Naveo sam samo neke primjere sveprisutnog procesa digitalizacije. Na taj proces se, kao i na svaki drugi koji dubinski mijenja okruženje, može gledati kao na prijetnju ili priliku. Telekom na te procese mora gledati kao na priliku jer se otvaraju ogromni tržišni potencijali.

 

U ovoj godini najavljena su ulaganja HT Eroneta u modernizaciju mreže i infrastrukturu. Što će sve time dobiti korisnici u smislu novih usluga?

- Želimo biti telekom s najvišom razinom kvalitete i korisničkog zadovoljstva, a bez investicija i inovacija u tehnologiji ne možemo biti konkurentni ni očekivati zadovoljstvo korisnika. Ulaganja u infrastrukturu i pristupnu mrežu nužna su kako bismo našim korisnicima osigurali kvalitetu, ali pri tome ne mislim samo na ostvarivanje teoretskih maksimalnih brzina, što se često spominje i marketinški ističe (do 50 Mb/s, do 100 Mb/s, do 200 Mb/s...), nego i na druge bitne parametre kao što su dostupnost mreže, pokrivenost te brzina odziva. Cilj nam je korisnicima osigurati konvergentne pakete usluga, omogućiti napredne ICT cloud usluge, OTT usluge, M2M i IoT usluge... Korisnici žele usluge prilagođene svojim potrebama i željama, što otvara prostor HT Eronetu kao predvodniku u smislu agilnosti i fleksibilnosti u prilagodbi očekivanjima korisnika.

 

Ulaganja i investicije u telekomunikacijski sektor imaju i značajan utjecaj na razvoj drugih gospodarskih sektora?

- Apsolutno, razvoj telekomunikacijskog sektora ima slojevito i raznovrsno djelovanje na poboljšanu produktivnosti velikog broja drugih područja djelatnosti. Primjena naših suvremenih tehničko-tehnoloških komunikacijskih rješenja povećava konkurentnost drugih kompanija na tržištu, utječe na njihovu veću učinkovitost, optimizaciju troškova te, ukupno gledajući, veću razinu produktivnosti. Na taj način svakodnevno djelujemo na višu dodanu vrijednost samih drugih sektora i u tom kontekstu na razvoj i konkurentnost lokalne ekonomije u cjelini.

 

Kako ocjenjujete konkurentnost tržišta u BiH? Osim telekoma, tu su brojni alternativni operatori i OTT igrači, kao što su Viber, YouTube...?

- Telekomunikacijski sektor je visoko konkurentan sa stalnim padom cijena proizvoda i usluga, a s druge strane sve većim potrebama za tehničkim i tehnološkim ulaganjima. Kao što ste naveli, osim telekoma, konkurencija na tržištu su brojni alternativni operatori, ali i neizbježni globalni OTT igrači (Viber, WhatsApp, Facebook, YouTube...) koji su najveći korisnici infrastrukture, a trenutačno ne podliježu nikakvim regulacijskim pravilima. S druge strane, postoje inicijative i analize kojima se želi dodatno regulirati telekome u smislu liberalizacije pristupa mrežnoj infrastrukturi. Nužno će biti naći pravu ravnotežu u smislu regulatornog okvira koji bi omogućio ravnopravnu utakmicu svima, a s druge strane da se ne dovede u pitanje smislenost i isplativost ulaganja prvenstveno telekoma u mrežnu infrastrukturu kao prometne “autoceste” za sve napredne usluge digitalnog doba u kojem živimo.

 

Sve češće spominje se i moguća privatizacija telekoma u Federaciji BiH ?

- U nekom trenutku će se to i dogoditi, a na našem vlasniku je odrediti optimalan trenutak za to uzimajući u obzir sve društvene i ekonomske aspekte te odluke.

 

Koji su ključni čimbenici koji će utjecati na budućnost telekoma?

- Ključni čimbenici uspjeha su ljudi, znanje, sposobnost i brzina prilagodbe stalnim promjenama. Današnja poduzeća se više ne dijele na “velika i mala”, nego na “brza i spora”. Telekomi se moraju snažnije prilagoditi digitalnom dobu i transformirati modele poslovanja, ali i organizacijsku kulturu s naglaskom na usvajanje digitalnih sposobnosti kao preduvjeta poslovnog uspjeha jer preživjeti neće najsnažniji ni najpametniji, već promjenama najprilagodljiviji.


HT Eronet je mobilni operater broj jedan u kvaliteti usluge na području Bosne i Hercegovine te ponosni vlasnik zlatne medalje QUDAL - QUality meDAL - br. 1. Potvrdili su to ispitanici, sami potrošači, u istraživanju koje je provedeno na teritoriju BiH na uzorku od 1200 ispitanika starijih od 15 godina. Bitno je naglasiti kako QUDAL istraživanja ne mjere tržišne udjele ili snagu brenda, nego isključivo iskustvo, zadovoljstvo i percepciju ispitanika kvalitetom usluge i ponude na tržištu.